فرزندان کمیجان Komijan children

این وبلاگ در واقع روزنوشت های من است ولی شما را به وبلاگهای متعددی درباره کمیجان راهنمایی می کند

فرزندان کمیجان Komijan children

این وبلاگ در واقع روزنوشت های من است ولی شما را به وبلاگهای متعددی درباره کمیجان راهنمایی می کند

خبر و عکس هاس همایش از ایرنا

اولین همایش علمی توسعه پایدار شهرستان کمیجان از توابع استان مرکزی روز جمعه دراین شهرستان برگزار شد.

در این همایش که با حضور مسئولان محلی و استانی و نخبگان منطقه برگزار شد علاوه بر بحث و تبادل نظر، چندین مقاله در خصوص راهکارهای توسعه این شهرستان قرائت شد.

شرکت‌کنندگان در این همایش در قالب ‪ ۶‬کمیسیون موضوعی، کار مطالعاتی و بررسی نیازها، مشکلات و راههای توسعه این منطقه را به‌صورت تخصصی دنبال کردند.

بر اساسی جمع بندی ها،نبود راه مناسب ، دربن بست قرار گرفتن‌ای شهرستان از نظر راه مواصلاتی ، ضعف سرمایه‌گذاری و حضور کمرنگ دستگاههای اجرای از مهمترین موانع توسعه شهرستان کمیجان برشمرده می‌شود.

براساس برخی شاخصه‌های بهداشتی و اجتماعی و اقتصادی شهرستان کمیجان یکی از محرومترین مناطق استان مرکزی است . این شهرستان طی یک دهه اخیر با رشد منفی جمعیت روبرو بوده است .

این منطقه در شمال غربی استان مرکزی واقع شده و با مرکز استان نزدیک به یکصد کیلومتر فاصله دارد. کمیجان در سال ‪ ۱۳۸۱‬از شهرستان اراک تفکیک و عنوان شهرستان به خود گرفت .

کل مساحت شهرستان کمیجان بالغ بر ‪ ۱۶۲۶‬کیلومترمربع است که این رقم ‪۵/۵‬ درصد کل مساحت استان مرکزی است .

منطقه کمیجان از شمال به شهرستان ساوه ،از شرق به شهرستان تفرش ، از جنوب به شهرستان اراک و از غرب به استان همدان محدود می‌شود.

شهرستان کمیجان به دو بخش مرکزی کمیجان و میلاجرد تقسیم بندی شده ، زبان اغلب مردم این شهرستان ترکی است اما در در چند روستا شمالی ان از جمله چهرقان ،وفس ،فرک و گورچان، گویش خاصی از زبان پارسی اصیل معروف به تاتی همچنان رایج است .

طبق اخرین سرشماری در سال ‪ ۱۳۸۵‬جمعیت کل این شهرستان ‪ ۴۶۰۰۰‬هزار نفر است که ‪ ۶۳‬درصد انرا را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهند. فعالیت عمده مردم این منظقه در بخش کشاورزی است.

گرچه در خصوص تاریخ این شهرستان مطالعات دقیقی صورت نگرفته امابه استناد اثار باقی مانده در تپه‌های چهل گزی ، میلاجرد و برخی روستاهای این منطقه برخی کارشناسان این منطقه جزو محدوده حکومت مادها و در محدوده هگمتانه دانسته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد